Bimbingan Kelompok dengan Media Aplikasi Tiktok untuk Meningkatkan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Daring melalui Whatsapp Group

Novia Aldhora, Dony Apriatama

Abstract


ABSTRAK

Tujuan penelitian ini untuk mengetahui apakah layanan bimbingan kelompok dengan media aplikasi tiktok efektif untuk meningkatkan minat peserta didik dalam pembelajaran daring. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimental dengan desain One Group Pre-Test dan Post-Test Design. Sampel diambil dengan teknik Sampling Purposive sehingga 4 (empat) peserta didik kelas XII IPS 2 di SMA Kristen Palangka Raya ditetapkan sebagai sampel dalam penelitian ini. Dalam penelitian ini pengambilan data dilakukan menggunakan angket dengan menggunakan tes awal (Pre-Test) dan tes akhir (Post-Test). Dari hasil uji perhitunagn Paired-Sample T-Test menunjukan nilai t hitung lebih besar dari pada t tabel dengan menggunakandDengan hasil t hitung -17,273 ˃ t tabel 3,182.  Maka dapat disimpulkan hipotesis Ho ditolak dan Ha diterima. Maka layanan bimbingan kelompok dengan media aplikasi TikTok efektif untuk meningkatkan minat  peserta didik pada pembelajaran daring melalui WhatsApp Group.

 

Kata Kunci: aplikasi tiktok, pembelajaran daring, bimbingan kelompok, minat belajar

 

 

ABSTRACT

The purpose of this study was to determine whether group guidance services using the tiktok application media were effective in increasing students' interest in online learning. This research is an experimental research with One Group Pre-Test and Post-Test Design. The sample was taken using the purposive sampling technique so that 4 (four) students of class XII IPS 2 at SMA Kristen Palangka Raya were designated as samples in this study. In this study, data collection was carried out using a questionnaire using an initial test (Pre-Test) and a final test (Post-Test). From the results of the calculation of the Paired-Sample T-Test, the t-count value is greater than the t-table using d. The t-count result is -17.273 t-table 3.182. So it can be concluded that the hypothesis Ho is rejected and Ha is accepted. So group guidance services using the TikTok application media are effective in increasing student interest in online learning through WhatsApp Groups.

 

Keywords: tiktok application, online learning, group guidance, learing interests


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.30598/jbkt.v5i2.1531

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by:

Pattimura University
Address: Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education Science (FKIP). 
Jl. dr. Tamaela, Ambon - Mollucas -Indonesia
Ph. +628114378333
Home page: http://ojs.unpatti.ac.id/index.php/bkt/index
e-mail: paul.arjanto@lecturer.unpatti.ac.id

 

 

Creative Commons License

Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.