The Role of Social Support in Fostering Self-Acceptance Among Mothers of Children with Intellectual Disabilities

Angela Oktakurnia Rahel Kristiadi, Christiana Hari Soetjiningsih

Abstract


This study investigates the relationship between social support and self-acceptance among mothers of children with intellectual disabilities. Utilizing a quantitative correlational design, it examines how perceived social support impacts self-acceptance in a sample of 59 mothers at Rumah Pintar Salatiga. The research employs the Multidimensional Scale of Perceived Social Support and Berger’s Self-Acceptance Scale, revealing that while most mothers receive moderate social support, a significant proportion struggle with self-acceptance. A positive correlation (r = 0.228, p < 0.05) was found between social support and self-acceptance, albeit accounting for only 5.2% of the variance in self-acceptance. This suggests that other factors also significantly influence self-acceptance. The findings align with existing literature, indicating the necessity of comprehensive support systems that address both emotional and practical needs. Methodological limitations include reliance on questionnaires distributed through schools without researcher supervision and the exclusion of digital platforms for data collection. The study emphasizes the need for diverse and inclusive data collection methods in future research and calls for more extensive support mechanisms, including counseling and peer support, to enhance the well-being of this often-overlooked population.


Keywords


social support; self-acceptance; intellectual disabilities; maternal well-being; parental challenges

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2018). Penyusunan skala psikologi (2nd ed.). Pustaka.

Berger, E. M. (1952). The relation between expressed acceptance of self and expressed acceptance of others 1.

Chaerani, R. F., & Rahayu, A. (2019). Penerimaan diri dan dukungan sosial hubungannya dengan penyesuaian diri wanita yang menghadapi masa menopause. IKRAITH-HUMAINORA, 3(2), 133–137.

Denmark, K. (1973). Self-acceptance and leader effectiveness. Journal of extension, 6 - 12.

Devina, G., & Penny, H. (2016). Gambaran proses penerimaan diri ibu yang memiliki anak dileksia. IJDS, 3(1), 44–52. http://IJDS.ub.ac.id

Evilia Rahayu, W., & Dwi Ramadhanty, R. (2020). Penerimaan ibu sebagai kunci penting interaksi ibu-anak pada anak berkebutuhan khusus. Jurnal kesejahteraan keluarga dan pendidikan, 9(2), 164–176. https://doi.org/10.21009/JKKP.092.04

Febrina Asmarani, F., & Sugiasih, I. (2019). Kesejahteraan psikologis pada ibu yang memiliki anak tunagrahita ditinjau dari rasa syukur dan dukungan sosial suami. PSISULA: Prosiding berkala psikologi, 1(2), 45–58.

Islami, E. D. P., & Ansyah, E. H. (2020). Self-acceptance of mothers who have children with special needs. Indonesian journal of cultural and community development, 7. https://doi.org/10.21070/ijccd2020688

Mariana Tameon, S. (2019). Analisis penerimaan orang tua terhadap anak autis di kecamatan kelapa lima kota kupang. Jurnal ilmiah religiosity entity humanity (JIREH), 1(2), 139–148. https://ojs-jireh.org/index.php/jireh

Mayasari, N. (2019). Gender dan anak layanan pendidikan bagi anak tunagrahita dengan tipe down syndrome. Jurnal studi islam, gender dan anak, 14(1), 112–134. https://doi.org/10.24090/yinyang.v14i1.2019.pp111-134

Megasari, I., & Febrian Kristiana, I. (2016a). Hubungan antara dukungan sosial suami dengan penerimaan diri pada ibu yang memiliki anak down syndrome di semarang. Jurnal empati, 5(4), 653–659.

Meylani Patilima, S., Mansye Soeli, Y., Suleman Antu, & Olahraga dan Kesehatan, F. (2021). Dukungan sosial berhubungan dengan penerimaan diri orangtua yang memiliki anak retardasi mental. Jurnal ilmu keperawatan jiwa, 4(3), 579–590. https://journal.ppnijateng.org/index.php/jikj

Minsih, M., Nandang, J. S., & Kurniawan, W. (2021). Problematika pembelajaran online bagi anak berkebutuhan khusus di sekolah dasar masa pandemi covid-19. Jurnal basicedu, 5(3), 1252–1258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.876

Novita, E. (2017). Perbedaan penerimaan diri ibu yang memiliki anak tunagrahita ditinjau dari tingkat pendidikan di slb-e ptp medan. Jurnal diversita, 3(1), 67–74. http://ojs.uma.ac.id/index.php/diversita

Padiana Devi. (2021). Hubungan Coping religius dengan penerimaan diri pada orangtua yang memiliki anak disabilitas fisik di kota aceh besar dan banda aceh. Skripsi. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry: Aceh.

Puspita Dwi Slivia., & Nanum Sofia. Hubungan antara dukungan sosial dan penerimaan orangtua (ibu) yang memiliki anak down syndrome. Skripsi. Universitas Islam Indonesia: Yogyakarta.

Ratnasari, D., & Pribadi, H. (2019). Hubungan antara dukungan sosial terhadap penerimaan diri siswa kelas viii smp negeri 3 tarakan.. Jurnal bimbingan dan konseling borneo, 1(2), 14–18. http://ojs.borneo.ac.id/ojs/index.php/JBKB

Safitri, H., & Solikhah, U. (2020). Hubungan antara dukungan sosial dengan kemampuan interaksi sosial anak berkebutuhan khusus di slb c yakut purwokerto. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM

Santoso, M. D. Y. (2020). Dukungan sosial dalam situasi pandemi covid 19. Jurnal litbang sukowati : media penelitian dan pengembangan, 5(1), 11–26. https://doi.org/10.32630/sukowati.v5i1.184

Sarafino and Smith. (2014). Health psychology: biopsychosocial interactions eighth edition. United States of America: Wiley.

Sukmawati, A., & Supradewi, R. (2019). Hubungan antara dukungan sosial dengan penerimaan diri pada pasien wanita penderita kanker payudara pasca mastektomi di rumah sakit islam sultan agung semarang. Jurnal proyeksi, 14(1), 32–42.

Winarsih, M., Syafrida Nasution, E., & Ori, D. (2020). Hubungan dukungan keluarga dengan penerimaan diri orang tua yang memiliki abk di slb cahaya pertiwi kota bekasi.

Zahra Kania, P., Yanuvianti, M., & Psikologi, P. (2018). Hubungan dukungan sosial dengan penerimaan diri pada ibu yang memiliki anak berkebutuhan khusus di slb x bandung. Prosiding psikologi, 4(1), 103–107.

Zimet, G. D., Dahlem, N. W., Zimet, S. G., & Farley, G. K. (1988). The multidimensional scale of perceived social support. Journal of personality assessment, 52(1), 30–41. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa5201_2




DOI: http://dx.doi.org/10.30598/jbkt.v8i1.1893

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Published by:

Pattimura University
Address: Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education Science (FKIP). 
Jl. dr. Tamaela, Ambon - Mollucas -Indonesia
Ph. +62811-4378-333
Home page: http://ojs.unpatti.ac.id/index.php/bkt/index
e-mail: bkt@fkip.unpatti.ac.id

 

 

Creative Commons License

Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.