The Urgency of Counselor Ethics in Providing Services to Counselees
Abstract
This study aims to determine the important role of ethical values for a counsellor in providing services to counselees. The research method used is literature study or literature review. Literature review research is a series of activities related to library data collection methods reading and recording and processing research data, there are twenty articles/scientific works reviewed in this article regarding counsellor ethics. Based on the results of the study or literature review that has been conducted, one of the values that must be possessed by a counsellor to build effective interactions between counsellors and clients is ethical values. Counselors in doing their work are proctected by a counselor’s code of ethics which functions as a limitation, and work rules for counselors /counseling teachers. The counselor’s code of ethics is a moral foundation and professional behaviour guidelines that must be upheld and implemented by every member of the guidance and counseling profession in Indonesia. The code of ethics is prepared to serve as a guideline or guide counselors in doing their work so that guidance and counseling services run optimally.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aniswita, Neviyarni, M. & H. N. (2021). Kode Etik Konseling : Teoritik Dan Praksis. Junral Inovasi Pendidikan, 8(1), 1–7.
Anita Sinaga, N. (2020). Kode Etik Sebagai Pedoman Pelaksanaan Profesi Hukum Yang Baik. Jurnal Ilmiah Hukum Dirgantara, 10(2), 1–34. https://doi.org/10.35968/jh.v10i2.460
Anriani, R., & Maemonah, M. (2021). Nilai Etika Konselor Dalam Membangun Interaksi Efektif Antara Konselor Dan Konseli Di Smp Pgri Kota Dumai. Jurnal Al-Taujih : Bingkai Bimbingan Dan Konseling Islami, 7(2), 97–102. https://doi.org/10.15548/atj.v7i2.2955
Ariadi Nugraha, S. H. & K. S. (2019). Pengembangan Kepribadian dan Etika Konselor Untuk Mempersiapkan Mahasiswa Bimbingan dan Konseling. Prosiding Seminar Naisonal.
Bunyamin. (2022). Standarisasi kode etik profesi bimbingan dan konseling. Jurnal Sains Riset, 12(April), 186–192.
Devi Ratnasari, S. P. S. & A. T. (2022). Nilai-Nilai Pedagogik Pada Pendidikan Profesi Konselor dalam Upaya Membangun Dinamika BMB3 (Berpikir, Merasa, Bersikap, Bertanggungjawab). Unindra Teraputik : Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 43–50. https://doi.org/10.26539/teraputik.611007
Fauziah, F., Neviyarni, N., & Syukur, Y. (2021). Pelaksanaan Bimbingan Kelompok Kepada Calon Pengantin Dalam Membangun Etika Komunikasi Keluarga (Study Penjajakan Kerjasama Konselor Dengan Kua Koto Tangah Padang). An Nadwah, 26(2), 94. https://doi.org/10.37064/nadwah.v26i2.8639
Haolah, S., Atus, A., & Irmayanti, R. (2018). Pentingnya Kualitas Pribadi Konselor Dalam Pelaksanaan Konseling Individual. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 1(6), 215. https://doi.org/10.22460/fokus.v1i6.2962
Happy Karlina Marjo, D. S. (2022). Etika dan Kompetensi Konselor Sebagai Profesional (Suatu Pendekatan Literatur Sistematis). Junral Paedagogy, 9(1), 86–93.
Hariko, R. (2016). Ilmu Bimbingan dan Konseling, Nilai dan Kesejahteraan Individu: Studi Literatur. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 4(2), 118–123. https://doi.org/10.29210/116000
Hartono. (2011). Program Pendidikan Profesional Konselor Masa Depan dan Tantangan di Era Globalisasi. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan, 12(2), 111–123.
Irmayanti, R. (2018). Bimbingan dan Konseling Sebagai Profesi Khusus. Jurnal Quanta, 2(1). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642
Kushendar, Maba, A. P., Zahro, I. F., & Fitri, H. U. (2018). Perkembangan Konseling Pada Abad 21 : Konselor Sebagai Profesi Yang Mengedepankan Tanggung Jawab Kehidupan Efektif Konseli. Journal of Innovative Counseling: Theory, Pratice & Research, 2(1), 43–50.
Nurismawan, A. S., Fahruni, F. E., & Naqiyah, N. (2022). Studi Aksiologi Etika Konselor dalam Memperbaiki Pemberian Layanan Konseling Individu di Sekolah. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(1), 66.
Nurmaulidya, A., Nurbaeti, & Karlina Marjo, H. (2019). Pengetahuan Konselor Dalam Profesional Konseling Setting Komunitas. Jurnal Edukasi, 7(1), 2021.
ABKIN. (2018). Kode Etik Bimbingan dan Konseling. 1–24.
Persada, U., Yai, I., Mahmud, U. I. N., Batusangkar, Y., Barat, S., Islam, K., & Aceh, U. I. N. A. B. (2022). Etika interaksi antara konselor dan klien ditinjau dari hadis Nabawi konselor dan konselor . Konselor membina lingkungan psikologis di mana. 9, 256–281. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v9i2.4807
Prayitno. (2018). KONSELING PROFESIONAL YANG BERHASIL: Layanan dan Kegiatan Pendukung. PT Raja Grafindo Persada.
Putri, A. (2016). Pentingnya Kualitas Pribadi Konselor Dalam Konseling Untuk Membangun Hubungan Antar Konselor Dan Konseli. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 1(1), 10. https://doi.org/10.26737/jbki.v1i1.99
Widapratama, F. R. W., & Raharjo, S. T. (2017). Pentingnya Memahami Peran Dan Fungsi Serta Kode Etik Supervisi Pekerja Sosial Dalam Profesi Pekerja Sosial Di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 257–262. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14342
DOI: http://dx.doi.org/10.30598/jbkt.v7i2.1748
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Published by:
Pattimura University
Address: Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education Science (FKIP).
Jl. dr. Tamaela, Ambon - Mollucas -Indonesia
Ph. +628114378333
Home page: http://ojs.unpatti.ac.id/index.php/bkt/index
e-mail: paul.arjanto@lecturer.unpatti.ac.id
Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.